Debatforum for foreningen Trans-Danmark

Højskolekursus 2010 - er en realitet!

Share

Irene Haffner

Antal indlæg : 86

Højskolekursus 2010 - er en realitet!

Indlæg by Irene Haffner on 23/2/2009, 04:45

Idag - 15-5-2009 blev højskolekurset en realitet.
    Hvis alt går vel afholdes det i uge 32 - 2010 på Højskolen Diget ved Skagen:
    Nordisk Regnbue-uge - "på tværs af køn og seksualitet"
    Forslag til indhold til højskolekursus 2010 sendes til min mail.

Sidst rettet af Irene Haffner 15/5/2009, 20:17, rettet i alt 3 gange

cpg

Antal indlæg : 35
    Geografisk sted : Tyskland - 10 km fra flensborg

Re: Højskolekursus 2010 - er en realitet!

Indlæg by cpg on 23/2/2009, 09:02

Hej,

jeg tænke mig, information er meget vigtig. På Tysk er da en rigtig god bog:

http://www.berlin.de/imperia/md/content/lb_ads/gglw/veroeffentlichungen/doku22_trans_und_intergeschlechtlichkeit.pdf

Måske da er muligheden for oversættelse?

Hilsen

CP

Irene Haffner

Indlæg by Irene Haffner on 15/5/2009, 15:45

Jamen - hvad skal jeg dog sige: DET LYKKEDES!!!
    Uge 32 år 2010 er der 1 uges sommerkursus på højskoletn Diget ved Skagen for Transkønnede, Lesbiske og homoseksuelle og andre mærkværdigheder, samt pårørende og andre interesserede.
    REGNBUE-UGE ved Skagen.

Nu forestår der et arbejde med sammensætte kurset og få det spredt.
    Norge og Sverige er jo også oplagte med de gode forbindelser til Hirtshals og Frederikshavn.
    Men sådan er det - noget lykkes og andet lykkes ikke. Men det her er jeg alligevel superglad for!

Freja

Antal indlæg : 104
    Geografisk sted : Viborg

Indlæg by Freja on 15/5/2009, 18:33

Kære Irene

Dejligt at høre at der er liv i projektet.

Det at springe ud er sikkert det største skridt/problem for de fleste – hvor de end hører til i spekteret under regnbueflaget, så det er vel oplagt at bruge tid på erfaringsudveksling på dette område. Et punkt der måske burde være obligatorisk for alle deltagere – også som en form for ryste sammen....

Da forløbet omhandler hele LBGT området kan og skal HIV problematikken vel heller ikke gemmes af vejen?

Kønsskifteprocessen er noget der optager en stor del af ”vores” målgruppe – jeg kunne forestille mig at man derfor inviterede et par post-op som gæster – til at holde oplæg. Konkret kunne jeg pege på Pia Rubjerg (Ned til kvinderne) samt Erwin Jønck (TS-jyden). Vi skal som transer ikke glemme bredden.

Lyset og maleriet hører historisk sammen med Skagen, og sidst jeg tjekkede skolens hjemmeside bemærkede jeg at et besøg på Skagens kunstmuseum hørte med i en højskoleuge. Under alle omstændigheder bør denne kulturelle perle ikke forbigås, når man er så tæt på.
    Et besøg på museet kan kun blive bedre, såfremt man forbereder sig til det under kyndig vejledning, og efterfølgende vil det være ganske naturligt at bruge aftenen til at fordøje oplevelserne i fællesskab.

Det åndelige og identiteten optager også mange. Måske et yderligere område?

Jeg kan kun hilse projektet velkomment, og håber alle grupper i det uformelle LBGT fællesskab vil tage godt imod tilbuddet. Undskyld jeg trodser din bøn om en personlig mail, men jeg håber at jeg med mine beskedne tanker kan sætte liv i andres kreativitet.

Gode tanker

Freja

PS: De store typer skyldes at jeg har fået kritik af at skrive med for små typer, så nogen i vores kreds har vanskeligt ved at læse hvad der står.

Irene Haffner

Indlæg by Irene Haffner on 15/5/2009, 19:18

Freja
    Jeg er også bare megaglad. De ringede idag da de holdt møde om næste års kurser. Jeg tør ikke love dem at transer vil fylde højskolen. Det er det mest ustabile folkefærd.
    Men nogen skal nok komme. Jeg har tænkt noget lignende:
    NORDISK REGNBUE-UGE VED SKAGEN!
    Transkønnede, Lesbiske, Bøsser og andre mærkværdigheder, samt familie, kærester, koner og andre interesserede.
    Med Hirtshalts og Frederikshavn i nærheden er det jo oplagt at reklamere i de 2 andre lande.
    Jeg synes at et første kursus ikke skal være for dybsindigt.
    Jeg havde egentlig forestillet mig "samvær på tværs af køn og seksualitet" !
    dvs. at dagene indeholdt kurser som: Billedkunst, sammenspil, Revy/Drama, skriveværksted, stemme-og kor.
    Jeg synes det kunne være sjovt - og vigtigt - at lave noget sammen med andre - et orkester med en lesbisk på bas og en bøsse på trommer og 2 transer isom sangfugle. Hi-hi!
    Og så en lille revy med de værste episoder sat på spidsen for alle. "Goddag Fru mand! - er deres Hr. Frue hjemme ?"
    Så er der mulighed for foredrag og debat - og det skal udnyttes!
    Der er "kun" 5 dage - og den ene dag er til udflugt - fks. Skagen kunstmuseum!
    Ellers er det jo med morgensamling, fælles spisning og alt hvad til en højskole henhører.
    Men - jeg kunne da godt forestille mig at det blev gjort "Nordisk" - og at der dermed kom folk fra Norge og Sverige.
    Og så var det jo nærliggende at hyre Sara Lund for en aften!
    Jeg synes det er enormt spændende - og jeg har det som jeg før skrev: Nogen gange vil tingene ikke - og andre gange bliver man overrasket.
    Vi to har før skrevet om denne ide - og nu er den så en realitet, og jeg skal til at finde gode måder at få det udbredt på - finde egnede og inspirerende personer .
    Og -ja tak - jeg synes altid - det ved de fleste - at det er meget inspirerende at lægge ting ud og få gode ideer tilbage.
    Men jeg skal nok have en kontakt til LBL - Du skal da med Freja! - du kan blive oldfrue med lille kontor ude på sovegangene - du ved! -lyset slukkes kl. 22 - og INGEN forlader væreæserne! Hi.
    Knus
    Irene

Sidst rettet af Irene Haffner 15/5/2009, 19:50, rettet 1 gang

Freja

Indlæg by Freja on 15/5/2009, 19:27

Kære Irene
    Jeg forstår din eufori, men straks kommer Fru Striks jo op i mig: Gælder højskoleloven for "udenomlandske" deltagere?
    Min lille drøm er at en sådan uge kan knytte bedre bånd på tværs af regnbuen - bøsser/lebber og transer....
    Men det er jo bare lille mig.... Tror godt jeg kan gøre mig forståelig på svensk og norsk ... thi-hi.
    Freja

Freja

Indlæg by Freja on 15/5/2009, 19:37

Hi hi - teater...
    Årh jo - mon der er mange der er i tvivl om at jeg kan give den som "drama-queen"
    hvis jeg ikke har andet, så har jeg en god portion selvironi...
    Med et hi hi fra Freja

Irene Haffner

Indlæg by Irene Haffner on 15/5/2009, 19:53

højskoleloven gælder i det nordiske samarbejde - vi kan alle tage på højskole i de skandinaviske lande.
    Og en højskoleuge er stadig billig - næsten - også kun næsten - som i Båstad.
    Jeg vil tro ca. 3000,- for en uge med kost, logi og undervisning og udflugt.
    Ca.

Irene Haffner

Indlæg by Irene Haffner on 15/5/2009, 19:55

Men det skal ikke være en konkurrent til Båstad. Men et supplement. og så skal det udvides til alle de nævnte grupper.
    Og dit fælles emne: At springe ud - kunne der blive en rigtig god debat om - for slet ikke at tale om en revy: Kom så Piger!-Udspring fra trappestiger!
    Hi

Sponsored content

Indlæg by Sponsored content Today at 14:34

Lige nu er det 9/12/2016, 14:34