Debatforum for foreningen Trans-Danmark

Navneændring og kommunevalg

Share

Irene Haffner

Antal indlæg : 86

Navneændring og kommunevalg

Indlæg by Irene Haffner on 15/3/2009, 19:07

Jeg håber jeg kan sætte dette lille skriveri ind uden at blive beskyldt for at ville sætte mig selv i rampelyset, eksponere mig selv og hvad der mere kan siges.
    Jeg gør det fordi jeg selvfølgelig både er stolt og glad, men også fordi jeg mener det vedrører enhver transkønnet - Kan vi eller kan vi ikke?

Søndag den 15. marts

Navneskift og kommunevalg.

-Irene Haffner

Allerede tilbage i efteråret 2008 blev jeg internt opstillet til kommunevalget i Thy-Mors hvor jeg bor. Men først i dag blev det endeligt vedtaget på generalforsamlingen i SF Thy-Mors, som jeg er medlem af.

I begyndelsen af januar vidste jeg hvor det bar hen og har da også deltaget i flere seminarer for nye kandidater, bl.a. på et weekend-møde på Ryslinge højskole som jeg tidligere har berettet om.

Jeg var godt klar over at jeg havde et troværdigheds problem: Mit navn!

Så i begyndelsen af januar tog jeg mig sammen og fik printet en ansøgning til familiestyrelsen ud, samt et indbetalingskort som skulle betales i banken. 460,- kr. skulle jeg indbetale og så sende den udfyldte ansøgning til den lokale præst. Det var egentlig kun et enkelt mellemnavn jeg gerne ville have skiftet til: Irene, hvilket var fuldt lovligt ifølge den sidste ændring af navneloven.

Jeg har gået og ventet og var godt klar over at man ikke kunne opstille til kommunevalget under ”falsk” navn. Dvs. et navn som ikke var registreret.

Så i fredags dumpede mit nye sygesikringsbevis ind ad døren, og der stod det: Irene Haffner omsluttet af mit mandenavn. Det passede mig bare så godt og det var næsten symbolsk at han indeholdt hende inden i.

Og hvilken timing! I dag, søndag, var så den officielle dato for opstilling af kandidater til kommunevalget og da jeg mødte op kom formanden hen til mig og viste mig de skrevne regler for opstillingen. Der stod bl.a. at man ikke kunne opstille under et ”opdigtet” navn, men at mindst et fornavn eller mellemnavn skulle være registret i folkeregistret. Jeg fik straks mit splinternye sygesikringsbevis frem og viste ham det. Og med et stort smil måtte han konstatere at formalia var i orden og at jeg fuldt legalt kunne opstille som Irene Haffner.

Jeg gjorde opmærksom på at jeg ikke ville op blandt de øverste på listen og vi blev enige om at jeg blev opstillet som nr. 5 ud af 5 spidskandidater. Derudover var der 5 andre på listen under mig.

Så nu er jeg officielt opstillet til kommunevalget for SF i Thy-Mors, og skal se frem til en valgkamp med vælgermøder og en bred offentlighed.

Pressemeddelelse om kandidater til kommunevalget i Thy-Mors udsendes i løbet af de nærmeste dage.

Som det første er der taget skridt til at jeg skal mødes med en udvalgt journalist for at jeg selv kan have lidt indflydelse på hvad der slipper ud i pressen, og jeg er på nuværende tidspunkt ikke helt klar over hvor meget opsigt det vil vække, at en transkønnet stiller op til kommunevalget. Og jeg må da tilstå at jeg også er meget spændt på hvad det indebærer.

Foreløbig udkommer der nok en artikel om fænomenet i den lokale og regionale presse.

Jeg står med andre ord på tærsklen til total offentlighed med alt hvad det indebærer for både bekendte, venner og arbejdsplads

Jeg vil understrege at jeg har områder i politik jeg brænder for, og at jeg primært stiller op på grund af dem og da jeg samtidig får al min energi og kreativitet fra min kvindelige side, var der ikke så meget at snakke om. Og så ER det da spændende at udfordre samfundet 2009 : Er det parat til den tolerance at også vi, de transkønnede, kan deltage i det offentlige liv?

For mig er det gået rigtig stærkt! Allerede på torsdag rejser jeg til København for at deltage i et møde på Christiansborg og skal ved samme lejlighed besøge Københavns Bymuseum hvor jeg skal give offentlig klaverkoncert i 2 omgange i løbet af sommeren. Begivenheder jeg slet ikke havde kunnet forestille mig for bare et år siden.

Det er en rigtig dejlig følelse at have det med navnet i orden. Bare det at booke ind på hotellet som transkønnet og vide at jeg hedder det jeg opgiver i reservationen er en kæmpe lettelse.

Jeg ser frem til den næste tid med stor spænding og glædes indeni over at jeg er på vej mod det jeg engang lovede mig selv, nemlig at jeg ville leve åbent som transkønnet og fuldt på højde med hvad jeg ellers ville have gjort som menneske. Fordelen er glæden og velværet og al den energi der strømmer fra at være ærlig mod sig selv – og andre!

Irene Haffner

jeg vil være levende

jeg vil være en transvestit
    der lever frit
    ikke bag en skærm
    eller i det skjulte
    som en isme der åbnes som en bog
    jeg vil være levende
    og i fuldt vigør
    jeg vil være hende der tør
    hende der tog ham i hånden
    og førte os begge af sted
    vi hører sammen
    ham og hende
    og lige midt i livets
    bankende puls
    vil vi være at finde!

Irene

Sanne Minet

Antal indlæg : 36
    Geografisk sted : glostrup

Re: Navneændring og kommunevalg

Indlæg by Sanne Minet on 16/3/2009, 03:38

Kære Irene hjerteligt tillykke med dit nye navn og det er mit håber du bliver valgt du har jo virkeligt noget på hjertet
    jeg glæder mig til den 2 i københavn og der billeder på vej til dig
    Knus Sanne

Christina

Antal indlæg : 12

Indlæg by Christina on 17/3/2009, 01:08

Hey Irene *SS*
    Hjertlig tillykke med dit "nye" navn, er det ikke bare kanon med alt den opmærsomhed man får, bare fordi man får nyt navn. *SS*
    Knus
    Christina

Irene Haffner

Antal indlæg : 86

Indlæg by Irene Haffner on 17/3/2009, 08:20

Hej Christina
    Jo - det er da helt overvældende. Og så har jeg jo bare fået papir på det...Hi! Men det er egentlig for at vise hvordan processen er idag, og hvordan et navn kan "laves" så det passer godt ind i et hele. Og så lige den lille krølle at vores navne ikke er gyldige i alle sammenhænge, selv om vi holder meget af dem.
    Knus
    Irene

Sponsored content

Indlæg by Sponsored content Today at 12:49

Lige nu er det 8/12/2016, 12:49