Debatforum for foreningen Trans-Danmark

Et besøg på Christiansborg

Share

Irene Haffner

Antal indlæg : 86

Et besøg på Christiansborg

Indlæg by Irene Haffner on 21/3/2009, 16:12

21.marts 2009

Jeg deltog torsdag den 19. marts i et møde på Christiansborg. Det var et netværksmøde i SF`s homo-netværk som også omfatter transkønnede som jeg så repræsenterede.

Mødet forgik inde på Christiansborg og jeg fik for første gang et indblik i de indre regioner af Christiansborg. Gad vide om der før har været en transkønnet på besøg!

Det var første gang jeg deltog og var selvfølgelig meget spændt. Vi var 9 mødedeltagere og jeg fandt hurtigt ud af at det var meget kompetente mennesker med en god politisk ballast jeg var sammen med.

Jeg kan rigtig godt lide stringent faglighed når man er til møde. Det at man holder sig til sagen uden at være pedantisk, men får sagt og udmeldt de ting man er der for.

Det viste sig at blive et utroligt udbytterigt møde. Jeg lærte noget om hvordan de homoseksuelle plejede deres netværk og var meget bevidste om at få deres sag markeret som en del af en fælles politik i et parti og i Danmark i øvrigt.

De var meget åbne og satte hurtigt et punkt på dagsordenen der omhandlede de transkønnede.

Under dette punkt fik jeg så en mulighed for kort at ridse situationen op for det at være trans i Danmark, hvor mange vi sådan ca. var, og om vores forskelle og forskelligheder.

Det var vist meget ny viden for en del af deltagerne.

Undervejs i mødet fik jeg hørt om møder med rigspolitiet for at registrere hate-crimes i Danmark, om tiltag i forbindelsen med den årlige Pride, som jeg selvfølgelig fik mig rodet lidt ind i.

Men det vigtigste for mig var at få kontakt. Få kontakt udenfor miljøet. Få kontakt til politisk kompetente mennesker som var interesseret i vores miljø og dets problemer. Få kontakt så jeg ikke føler den isolerethed der omgiver en tabubelagt og lettere foragtet del af de danske minoriteter.

Jeg fik det hele. Og jeg var lidt bevæget da jeg gik derfra for det er blevet foreslået at jeg skulle informere de politiske ordførere fra SF på et møde hvor trans-problematikken blev sat på dagsordenen, for som en sagde: De aner ikke en pind om det, og de trænger til oplysning.

Hvis det kan flaske sig får jeg så en unik chance for at få noget information skudt ind på Christiansborg.

Og jeg var bevæget fordi jeg stadig havde mordet på den unge trans i Istanbul i sidste uge i mine tanker. Og kunne jeg bare gøre denne lille smule jeg nu gjorde…ja….!!!

Det var et meget givende møde og nogle søde mennesker som også gav mig opbakning til mit forestående kommunevalg i Thy-Mors – som transkønnet!

Jeg er glad for at jeg tilsluttede mig det netværk og glæder mig til det fremtidige samarbejde, og som den berømte rosin (!) – i pølseenden, fik jeg også præsenteret min ide om et højskole – sommerkursus og fik kun positive tilkendegivelser .

Jeg har længe savnet denne faglige og kontante arbejdsform, som jeg i øvrigt kun har fundet i Trans-Danmarks bestyrelse - og så her!

Da jeg skulle gå for jeg selvfølgelig vild i gangene og var ved at støde ind i Bent Bendtsen fra Konservativ Folkeparti, så jeg måtte tilbage til grupperummet og fik så følgeskab af en stedkendt til jeg atter stod nede i den kolde martsluft foran Christiansborg.

Jeg spadserede ind i centrum hvor jeg ,mødtes med mine veninder, Sheila, Izabella og Christina, og vi var på Can-Can og en lille lesbisk bar i Studiestræde, inden Sheila og jeg spadserede tilbage til hotellet lige før midnat, så vi kunne få sovet før fredagens besøg på Københavns Bymuseum og den lange vej hjem til Thy.

Irene

Der er mere om mit besøg på Københavns Bymuseum og en del blilleder på min hjemmeside: www.irenehaffner.dk

Jeanette

Antal indlæg : 12

Re: Et besøg på Christiansborg

Indlæg by Jeanette on 21/3/2009, 16:56

Det er dejligt at høre om det arbejde du nu for alvor er i gang med at udføre til gavn for os alle - tak for det Irene.

Knus
    Jeanette

Jeanett.J

Antal indlæg : 5

Indlæg by Jeanett.J on 23/3/2009, 01:30

Bravo Irene det er rigtig flot det du har gang. Haaber det bedste for dig. Og din fremtid, baade som meneske og Politiker.

Sponsored content

Indlæg by Sponsored content Today at 14:33

Lige nu er det 9/12/2016, 14:33