Debatforum for foreningen Trans-Danmark

Menneskerettigheder

Share

Freja

Antal indlæg : 104
    Geografisk sted : Viborg

Menneskerettigheder

Indlæg by Freja on 30/4/2009, 12:46

Mogens Jensen MF Soc. Dem. har netop stillet Thomas Hammerberg (kommisær for menneskerettigheder) spørgsmål om situationen for homoseksuelle og transseksuelle i Europa. Spørgsmålet blev stillet i Plenarsalen under et møde i Europarådet.
    Freja
    PS: Jeg har fået denne oplysning via min kontakt til Mogens på facebook.

Freja

Muslimsk Homofobi: En søn, der er bøsse, var ikke lige drømmen

Indlæg by Freja on 3/5/2009, 16:10

Koranen er undskyldningen, når Sharifs familie griber til vold, fordi han er homoseksuel. Men i virkeligheden handler det om angsten for andres fordømmelse, mener Sharif, der ikke tænker på sig selv som et offer.
    Således indledes en artikel af Anton Geist i Information, fredag den 1. maj 2009.

Sharif er 24 år og af ægyptisk afstamning samt bestyrelsesmedlem i Sabaah, der er en forening for homo-, bi- og transseksuelle med anden etnisk baggrund end dansk.

Læs hele artiklen her: http://www.information.dk/189800
    Freja

Freja

Re: Menneskerettigheder

Indlæg by Freja on 15/5/2009, 23:28

Hvorfor skal vi skjule os selv og vores trang til "transeri" når verden bløder i Afghanistan, Pakistan og ganske almindelige mennesker er slået på fulgt på Ceylon...

Måske jeg er naiv, men der findes også andre ting at tænke over...

Irene Haffner

Antal indlæg : 86

Indlæg by Irene Haffner on 16/5/2009, 10:31

Ja - der findes andet at tænke over. Bl.a. de hyppige mord på transkønnede rundt om i verden. Men hvad pokker - så længe de har neglelak på tilbud i Bilka!
    Jeg er lidt nysgerrig - Hvad blev Hammerberg spurgt om? - og hvad svarede han?
    Er det ikke ham vi skal citere når vi skal have frit navnevalg..?
    For det skal vi vel, selv om alt er aflyst lige for øjeblikket!

Sheila Frik

Antal indlæg : 16
    Geografisk sted : Thisted

Indlæg by Sheila Frik on 17/5/2009, 13:45

Ja det er jo ret banalt at klæde sig i det modsatte køn´s tøj, brug af make-up og det blegner jo i den grad i forhold til hvilke ting som rører sig ude i den store verden. At man så hele tiden kan gå et spadestik dybere, og tænke hvad det er som driver fødte mænd til at ville udstråle femininetit er jo så en privat og individuel sag.

Men om man vil det eller ej, så er der en utrolig uoplyst plet netop i det miljø som vi begår os i, fordi vi er så få at vi nærmest er usynlige og de enkelte som træder frem i lyset bliver nærmest betegnet som originaler og grænseoverskridende personer hvis man bor i et lille lokal samfund.

I julen 2004 startede jeg i en selvhjælps gruppe for en anonym og tabu belagt befolkningsgruppe på ca 10%, og denne gruppe gav mig i de første år en masse erfaring og feedback, men for ca 2år siden mærkede jeg en underlig fornemmelse af intolerange og intern magtkamp om hvem som var bedst til at hjælpe de nye og dem som havde problemer med at klare hverdagens små fortrædeligheder.

Jeg er nu fuldt eksponeret i denne gruppe, og kommer der engang om året for at hændre mig selv, men de mænd som er i denne gruppe tror jeg har rigtig svær ved at forholde sig til mig, påtrods af jeg føler at jeg er nået betyderlig længere end nogle af de andre nogensinde vil komme, og jeg ser nærmest de kommer der af tryghed og samhørighed, nærmest som man går til banko en onsdag aften.

Hvor er vi henne når en miniotet på ca 10% som selv kræver accept og erkendelse af samfundet, kan tillade sig at dømme andre og kigge ned på nogen som er færre end de dem som er "flest"?

Det her er ikke en general holdning hos den selvhjælpsgruppe jeg omtaler, men bare et eksempel på hvordan vi deler os op i grupperinger, istedet for at blande os og komme ud over stepperne i en pokkers fart, fordi tiden er altså moden til det NU!

Freja

Indlæg by Freja on 17/5/2009, 16:44

'Den smukkeste del af mig skulle slukkes'

'Jeg elskede dem. Men der var ingen vej tilbage,' siger Shazia. Hun forlod sin familie, der ikke kunne acceptere, at hun er homoseksuel

Læs mere her: http://www.information.dk/191166

Freja

Indlæg by Freja on 17/5/2009, 17:19

For ganske nylig læste jeg et interview med den kontroversielle kunstner Christian Lemmerz. Det fikmig til at tænge tilbage på en oplevelse jeg havde for nogle år siden, hvor jeg så hans skulptur af den tvekønnede Adom Kadmon på Statens Museum for kunst. Her fremstod skupturen i marmor, men den kan ogås opleves i bronche på Pustervig Torv i Århus C.
    http://img245.imageshack.us/img245/390/adamkadmon.jpg
    Artiklen med Chr. Lemmerz er bestemt også vrd at læse, og kan findes her:
    Kunsten giver dig værdigheden tilbage

'Vi lever i tusmørket, i afstandene mellem hinanden, i nætterne mellem dagene og i mylderet mellem tankerne,' siger Christian Lemmerz, der er aktuel med udstillingen LARGO på Statens Museum for Kunst

Resten af artiklen: http://www.information.dk/191154

Freja

Indlæg by Freja on 18/5/2009, 11:15

I lørdagens udgave af Information skrive David Rehling en leder om russernes modstand mod homoer.

Lederen indledes således:

Bøsse-rollespil i Moskva
    Skrevet af: David Rehling
    HOMOSEKSUELLE SIND har det med at drages af rollespil. Ikke underligt, for den homoseksuelle bliver tidligt i sin opvækst stillet over for vanskelighed ved at leve op til andre menneskers forventninger om en af livets vigtigste roller: kønsrollen. Spændet mellem andres forventning og den indre virkelighed skaber akavede situationer, fristelse til forstillelse og dobbeltspil. Nogle forbliver i dobbeltspillet hele livet, hvad der kan afstedkomme megen ulykke for dem selv og deres nærmeste. Andre vælger at stå ved, hvem de er. Ud af dem er der nogle, der søger at gøre sig mindre sårbare over for stiklerier ved at spille deres kønsrolle eftertrykkeligt, til tider ud i det groteske.

læs resten her:

http://www.information.dk/191335

Freja

Indlæg by Freja on 19/5/2009, 15:26

Konsekvent dobbeltmoral

"Jeg nærer stor respekt for de modige homoseksuelle, der gennemfører homoparader i Rusland og Baltikum, [-] en gruppe fredelige mennesker, der blot ønsker at markere, at de har ret til en ligeværdig plads i samfundet," siger Dansk Folkepartis ligestillingsordfører Marlene Harpsøe til Politiken.

”Vi synes bl.a., at det, at forslaget indebærer en udvidelse af adgangen til at undtage fra kravet om, at et fornavn ikke må betegne det modsatte køn, er et skridt i den gale retning. Vi synes nu engang, at udgangspunktet må være, at det navn, man har fået af sine forældre, og det navn, som betegner det køn, man nu engang har, også bør være det, der alt andet lige er de rammer, som er i en navnelov, så der trækker det også i den gale retning.” Martin Henriksen under 3. behandling af L107 Revision af navneloven

Dansk Forlkeparti udviser dermed respekt for homoer og transkønnede, bare de holder sig østpå.
    Når vi er herhjemme skal vi nødig forstyrre forstadens ligusteridyl .

Freja Nordam, transkønnet kvinde

Freja

Indlæg by Freja on 20/5/2009, 11:49

Dags dato har jeg sendt nedenstående mail til nogle af mine partifæller i Folketinget, om Betinas gruopvækkende erfaringer med RHSK

fromFreja Nordam
    tilKarina Lorentzen ,
    sfkaqu@ft.dk,
    karl.bornhoft@ft.dk

cc"bestyrelse@sf-viborg.dk"

dato 20. maj 2009 10.44
    subject Det seneste nummer af F .... artiklen side 23 Plads til alle køn
    sendt afgmail.com

Kære alle tre

Det er dejligt at SF vil sætte fokus på transkønnede og vores forhold her i Danmark.
    I denne uge blev jeg gjort opmærksom på en beretning om en yngre transseksuel kvindes oplevelser med Sexsologisk kllinik. Den er ganske horibel læsning. En beretning som har givet mig myrekryp, og jeg kommer til at frygte for hvilken behandling jeg vil få, når jeg senere i år skal i deres klør, for at få skiftet navn iht. L107.

Beretningen kan læses her: http://www.thranesen.dk/default.asp?cat=839&aid=12115#bm12115
    Det ville glæde mig om en af jer kunne forfølge sagen.

--
    Med kærlig hilsen
    Freja Nordam
    Bestyrelsesmedlem SF Viborg

Freja

Indlæg by Freja on 25/5/2009, 14:01

Information, 25. maj 209

Med overskriften

'Vi vil have sex med de mænd, vi elsker'

skriver Karen Syberg om Somaly Mam, der blev solgt til et bordel i som 16-årig, i anledning af at hendes bog 'En kvindes pris' er netop udkommet på dansk

I artiklen hedder det bl.a.:

- I Danmark er der røster fremme om at ændre betegnelsen 'prostitueret' til 'sexarbejder'. Man mener, at prostituerede bør respekteres som nogle, der blot udfører et job ligesom alle andre?
    Her bliver de to imødekommende kvinder pludselig vrede. I munden på hinanden giver de sig til at spørge: "Hvem siger det? Hvem finder dog på det? Bring dem til mig!" siger Somaly, "så skal jeg fortælle dem, hvad det drejer sig om. Lad mig vise dem vores bordeller! Lad mig vise dem kvinderne i vores centre!"

og til slut:

Til afslutning spørger jeg Somaly, om hun har et budskab, hun gerne vil aflevere. Ja, hun vil gerne sige til Vestens mænd, at de skal have respekt.

"Når I går gennem et Red Light District, så spørg jer selv, hvorfor kvinderne mon er der. Spørg jer selv, om I ville ønske, at jeres mor eller jeres søster var prostitueret."
    "Vi elsker vores krop, vi vil ikke prostituere os. Vi vil have sex med de mænd, vi elsker!"

læs hele artiklen her: http://www.information.dk/192067

Sponsored content

Indlæg by Sponsored content Today at 14:33

Lige nu er det 9/12/2016, 14:33